zondag 21 februari 2021

Brocantaria, een varia aan brocante


Door speciale voorwerpen te verzamelen en deze te decoreren maak ik mijn 'levenskunst'. Van brocante probeer ik een 'tablescape' om te toveren tot een stilleven. Ter herinnering aan een overledene, een leven dat is 'verstild'....maak ik een 'mementos' of 'herinneringsdoos'. Dit is mijn authenticiteit, de wijze waarop ik uiting geef aan mijn eigen persoonlijkheid en karakter. Ik deel dat graag met jou..... Maar hou je net als ik ook van Pinterest? Dan kun je ook mijn Pinterestpagina bekijken: http://www.pinterest.com/brocantaria/
Of deze Google foto's map: https://photos.app.goo.gl/zTjMxmwrDYxjEBEy7 

Decoreren
Vanwege de ambachtelijke uitstraling ben ik zelf steeds vaker gaan decoreren met brocante. Vooral om dat het dan gaat om voorwerpen met een 'verhaal'. Je kunt met brocante kleine stillevens maken, dit zorgt voor authenticiteit in je interieur. Wanneer ik brocante heb gekocht wil ik graag weten wie het heeft gemaakt en waar en wanneer het is gemaakt. Als het kan zelfs van wie het is geweest.... Wil je weten hoe ik die interieurdecoraties gemaakt heb, kijk dan eens op de pagina 'Decoreren'.


Decoreren bij speciale gelegenheden
Bij speciale gelegenheden zoals verjaardagen, jubilea, een diner of high-tea kan het erg leuk zijn om te werken met speciale thema's en een brocante tafelstyling. Op deze site kun je vinden hoe je zelf een leuke of mooie tafelstyling kunt maken. Kijk daarom maar eens op de pagina 'Tablescaping' voor handige tips.

Mementos
Een heel bijzondere manier van decoreren is het decoreren van herinneringsvoorwerpen. Een groep professionele kunstenaars, zoals Agustin Edouart, zijn begonnen met het uitknippen van karikaturen (schaduwportretten). Deze 'Silhouettes' werden ook gebruikt voor 'rouwplaten' de zogenaamde 'Mementos'. Hiervoor gebruikte men een klein silhouet met daarbij bijvoorbeeld een plukje haar van de overledene om de herinnering aan hem of haar levend te houden. Je kunt een 'Mementos' maken wanneer iemand terminaal ziek is, maar ook wanneer iemand overleden is. Verder kun je ook uitvaartkisten decoreren of een speciale voorwerpen van een overleden dierbare. Dit kan je ook goed samen met een of meerdere gezinsleden en/of familie en/of vrienden doen. 

Hoe is het begonnen?
Het verzamelen van brocante voorwerpen om je heen kan een vorm van 'levenskunst' zijn. Ik ben daarom geen gewone verzamelaar, maar een 'sprokkelaar' van nostalgische voorwerpen. Mijn 'verzamelkoorts' is pas echt begonnen op vakantie in Frankrijk, thuis zocht ik op het internet naar de herkomst van het geweven schilderijtje van NF = Neyret Freres, zie de foto hieronder.
Sindsdien duik ik direct achter de computer of in de boeken wanneer ik iets moois op een rommelmarkt of kringloopwinkel heb gevonden om te zoeken naar de herkomst en de leeftijd van het voorwerp. De gevonden informatie over brocante decoratieve gebruiksvoorwerpen (niet over meubels) deel ik graag met anderen via deze website. 

Groetjes Claudia Folkerts, Brocantaria



1 opmerking:

  1. Hallo Claudia,

    Ik zag dat je me op twitter was gaan volgen, wat leuk! Ik heb ook een blog. Dus ik ga je op de blog volgen!

    Groeten Maaike

    BeantwoordenVerwijderen

Dank voor je berichtje! Ik zal, indien gewenst, op korte termijn reageren.

Groetjes Brocantaria