dinsdag 21 september 2010

Kristal en glaswerk

Vanzelfsprekend hou ik ook van glaswerk en vooral van kristal omdat het glimt en blinkt! Maar... ik heb het liefst oud gebruikt glas en kristal en geen nieuw seriewerk uit de fabriek.Wat is het verschil tussen glas en kristal, zie: http://tsjechie.tripod.com/Glas-kristal.htm

Cakeschaaltjes

Het begon met een paar oude cakeschalen (de mooiste is van Copenhagen 'Crystal art glass' Denmark) en ronde schalen van heel dun wit beschilderd glas met een goudrandje. Maar... in mijn huis is momenteel alles zilverkleurig. Omdat ik een workshop glasverven heb gehad besloot ik om het goudrandje gewoon over te verven met een beetje zilverkleurige verf. Dit lukte wonderwel goed en eigenlijk staat het veel beter bij de witte beschildering. Wat ik recent wel heb gevonden is een hele zware serveerschaal/vakjesschaal van kristal, handig bij een verjaardag voor tapas.

Decoratief glas

Voor het glasverven zoek ik in de kringloopwinkels en op rommelmarkten naar geschikte voorwerpen van glas.(zie ook mijn pagina over decoreren: http://brocantaria.blogspot.com/p/decoreren-en-styling.html) Ik heb vooral een aantal mooie glasbokalen beschilderd en bonbonschaaltjes op voet. Deze zijn ook goed te gebruiken als drijfkaarsenschaal of voor bloemen. Het is dan leuk om goede exemplaren (zonder kalkrandjes en beschadigingen) op de kop te tikken om op te decoreren.


Karaffen en vazen

Ook in Frankrijk vond ik een prachtige vaas en een karaf met een witte beschildering, het lijkt op een wijnrank, onderop staat (hand)geschilderd 'Fains'. Zelfs na een aantal jaren ben ik dit setje nog niet zat, het staat nog steeds op mijn tafel.

Ik heb een schattig klein karafje gevonden, met een los borrelglaasje als stop. Ook vond mijn vriendin eens een vies karafje zonder stop, met een leuk model, thuis schoongemaakt zag het er al beter uit, maar de beschadigingen gingen niet meer weg. Wel erg decoratief en op internet kwam ik erachter dat het karafje ongeveer € 15,- / € 25,- waard was. Of het kristal weet ik niet, maar het is wel verzilverd, uit een serie van Distellerie Buton 'Casa Fondata' uit Bologna Italia. Ik heb er nog eentje gevonden, maar hier heb ik behoorlijk veel meer voor moeten betalen. Hier staat onderop gegraveerd: Distellerie Buton, Bologna Italia, Casa Fondata 1820. Argenterie Comm. G. Galbiati Milano.


Ik zoek nu meer naar gegraveerde karaffen of in elk geval een wat sierlijker vorm. Inmiddels heb ik  nog een klein karafje gevonden bij De boerderijenkamer (zie links).
Kristallen en gegraveerde drinkglazen

Met oud- en nieuw in de aantocht vond ik een aantal jaren geleden een paar mooie champagneglazen op voet. Ik was dan ook erg gelukkig dat ik iets later nog weer vier bijna dezelfde vond. Ik twijfelde bij deze over de klank en het bleken later dus glazen te zijn van Luminarc (ik zag deze weer bij de rommelmarkt, maar dan met een sticker erop). Maar inmiddels heb ik nog weer vier op de kop kunnen tikken, deze zijn wel weer van kristal. Het leuke van deze decoratieve glazen is dat je er meer mee kunt dan alleen champagne in schenken. Ik gaf eens aan een vriendin een setje met kleine kerstballetjes erin en aan een andere onlangs een setje op een mooie zilverkleurige vierkante schaal opgemaakt met rode roosjes erin. Vond ik een leuk persoonlijk cadeau (zij gelukkig ook!) en het zag eruit alsof het zo uit de bloemenwinkel kwam! Van mijn vriendin kreeg ik een leuk bordje met een paar lage gegraveerde glaasjes op voet met in elk een bloem, net zo leuk!

Taartschalen en stolpen

Het is leuk om naar mooie taartschalen te zoeken met een stolp of losse stolpen om op een gebloemde taartschaal te zetten. Ik heb inmiddels 1 mooie kristallen taartschaal, een gewoon glazen taartschaal en 2 stolpen. Door een paar gietijzeren kroontjes op 2 gewone glazen vazen te zetten krijg je hetzelfde idee als bij een stolp, leuk met een paar kitsch beeldjes erin.
Onderstaande stolp is te koop omdat ik zelf weer een andere heb gevonden.....

1 opmerking:

  1. Ik heb een soortgelijke karaf als wat u op de foto staan hebt.

    Mocht u hier belangstelling voor hebben dan mag u het laten weten. Ik vind namelijk dat u er leuke dingen mee doet!

    BeantwoordenVerwijderen

Dank voor je berichtje! Ik zal, indien gewenst, op korte termijn reageren.

Groetjes Brocantaria