dinsdag 21 september 2010

Decoreren

Creatieve toepassingen met brocante of decoratieve vormgeving?

Glasverven
Wanneer je een mooie bokaal of vaas op de rommelmarkt of in de kringloopwinkel hebt gevonden, kun je die met glasverf decoreren. Ik gebruik zelf vooral zwart, wit en grijze tinten. De kopietjes van leuke ornamenten plak ik dan aan de binnenkant en trek dan de lijnen over met porseleinverf (is zonder oplosmiddel). Kleine foutjes corrigeer ik met een wattenstaafje gedrenkt in water. Als het goed gelukt is laat ik het object 24 uur drogen en zet het daarna 30 minuten in de oven op 150 graden. Op deze foto zie je twee glazen bokalen die gedecoreerd zijn met glasverf:

Wanneer je een leuke aardwerken of porseleinen kan tegenkomt die niet helemaal naar smaak is qua kleuren, kun je ook heel gemakkelijk de kleuren oververven met glasverf.
Deze kan rechts was oranje met rood en heb ik met zwart en grijs een ander kleurtje gegeven.

Ornamenten schilderen
In mijn zoektocht naar een boek met mooie ornamenten kwam ik dit boek tegen: Racinet The world of ornament.

Hierin staan mooie gekleurde voorbeelden. Ik had een 'zwart/wit' boek nodig om mijn grafietpapier goed te kunnen gebruiken: daarvoor heb ik het 'Design Bronnenboek ' van Librero gekocht.

Ik werd getipt door Lut Gielen, decoratieschilder, over het 'Grottesca schilderen' van Carolina d'Ayala Valva uit Rome: http://www.artelier-roma.com/. Je kunt van haar ook een Engelstalig cursusboek kopen voor € 75,-: http://www.obeeliks.com/contents/nl/d411.html. Ik ben zelf eerst begonnen met het schilderen van ornamenten met het boek: 'Decoratief schilderen, technieken en motieven uit de hele wereld' : http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/decoratief-schilderen/666764030/index.html

Met behulp van het Design Bronnenboek heb ik deze tekeningen gemaakt gewoon met grafietpapier en kleurpotloden op acrylpapier en het daarna met behangplaksel (kan dus ook met Modpoge) op een dienblad gelijmd. Het dienblad (uit de kringloopwinkel) had ik al voorzien van een lichte whitewash. Toen het droog was afgelakt met Decorfin vanish, dit is het resultaat. (Het dienblad was maar een Euro bij de kringloop....en nu is het een 'kunstwerk'.) De andere tekening heb ik gemaakt op een muziekblad.

 

Decoupagetechnieken...
Ik heb de servettentechniek ook gebruikt op een oud dienblad. Deze heb ik eerst zwart geschilderd. Daarna heb ik de bovenste laag van mooie servetten gebruikt en erop geplakt met behangplaksel. Na afloop nog een keer nastrijken met behangplaksel, na 24 uur drogen aflakken (bijv. met vernis). Op het laatst heb ik de zijkanten met een witte schoenpoets een whitewash gegeven. Inmiddels gebruik ik gewoon de 'echte' Modpodge, toch wat handiger in gebruik en eerlijk gezegd vind ik het resultaat er beter uitzien. Dit dienblad zal alleen decoratief worden gebruikt dus kan het met de schoensmeermethode. Als je een andere washing wilt hebben (zwart of wit) verdun dan een beetje acrylverf heel sterk en smeer het met een doek op je voorwerp. Wil je het beschermd hebben, lak het dan af met een (parket)lak op waterbasis of vernis (dit kan alleen over de acrylverf, niet over schoenpoets).

Met mooi pakpapier kun je een (hoeden) doosje bekleden en die met een uitgeknipte vlinder decoreren.

Kijk op de pagina www.acanthe.nl voor een voorbeeld van decoupage op een houten kistje. Erg mooi om bijzondere voorwerpen in te bewaren. Ik gebruik nu vaak oude boeken of muziekbladen voor het decoreren met decoupage. Je kunt ook oude (mode)prenten of gravures (vaak zwart/wit 'tekeningen') gebruiken uit tweedehands boeken, dit doe ik dan alleen met boeken waarvan de kaft bijvoorbeeld los zit of in slechte staat is. Voor een verzamelaar is dit boek dan niet meer zoveel waard.

Wil je weten wat een gravure is en hoe die gemaakt werden, of wil je meer informatie over papier, de verschillende soorten druk en gravures, kijk dan op de website: http://www.prentenkabinetbesselaar.nl/overgrafiek.html

 
 Je kunt dit ook toepassen op bijv. een oud bijbeltje:

Meer voorbeelden zijn te vinden op: http://pinterest.com/brocantaria/decoupage-techniques/

Stempelen
Er zijn meerdere manieren om afbeeldingen over te brengen op brocante voorwerpen. Je kunt hierbij ook denken aan stempelen of het overbrengen van een afdruk van een afbeelding vanaf de printer (letters). Na droging kun je deze afbeeldingen ook weer gebruiken voor decoupage.
Momenteel is het gebruiken van Japanse Washi tape oftewel maskingtape erg in, vooral bij scrapbooking, maar je kunt het ook gebruiken om mee te decoreren. Je kunt dat ook zelf maken door dubbelzijdig tape te gebruiken met daarop een strook zelf gestempeld papier. Op Pinterest staan van beide technieken een paar leuke voorbeelden: http://pinterest.com/brocantaria/diy-and-or-reused-crafts/

'Whitewashen' op schoolbordverf

Met schoolbordverf bereik je ook leuke resultaten omdat de verf goed mat is. Ik heb een oude halspiegel geverfd en daarna ook van een whitewash voorzien. De twee ornamentjes heb ik effen zwart gelaten voor het contrast.

Decoreren met oude materialen
Wanneer je niet zoveel van 'knutselen' houdt, kun je ook gaan decoreren door creatief om te gaan met diverse brocante voorwerpen en materialen. In Frankrijk heb ik een paar leuke oude bijbeltjes en antieke franse bidprentjes gevonden, later nog een paar Duitse bijbeltjes bij de Mamamini. Deze bijbeltjes heb ik bijvoorbeeld met een kanten bandje samengebonden, zie hier het resultaat (ze zijn te koop):













Op deze hobbysite staan erg veel tips om lekker te gaan knutselen voor je huis, evt. ook met de kinderen: http://hobby.blogo.nl/category/wonen-en-decoreren/

Meer DIY ideeën? Kijk dan op: http://pinterest.com/brocantaria/diy-and-or-re-used-crafts/



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank voor je berichtje! Ik zal, indien gewenst, op korte termijn reageren.

Groetjes Brocantaria