dinsdag 22 februari 2011

Online (ver)kopen

Online kopen

Zelf koop ik al jaren via Marktplaats, Speurders, Marktplaza en ook E-bay. Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik de eerste jaren alleen spullen kocht die ik zelf kon gaan ophalen. Gelukkig is het bij mij daarna ook met postverzendingen eigenlijk altijd goed gegaan, op een incident na.

Via E-bay durfde ik de verzending wel aan omdat je daar tot € 250,- verzekerd bent. Je moet dan wel een Pay-pal rekening 'openen', want veel verkopers eisen dit. Dit is eigenlijk een soort tussenpersoon/tussenrekening. Ik koop alleen bij verkopers met een goede feedback van minimaal 100 (stuks) en met een score van boven de 95%. Zelf heb ik ook een goede feedback als koper opgebouwd van 100%.

Op het internet lees je ook een aantal negatieve ervaringen over Pay-pal en E-bay, maar gelukkig is mij dat nog niet overkomen. Maar ik heb ook een maximum aankoopbedrag voor mezelf vastgesteld. Via Marktplaats en Speurders enz. koop ik voor maximaal € 50,-, via E-bay blijf ik dus onder die grens van€ 250,- alhoewel het duurste dat ik daar heb gekocht € 120,- was.

Enkele tips:
Wat ik in elk geval altijd doe is een mailtje sturen voor, of direct nadat ik een bod heb gedaan.

Ook maak ik altijd een zgn. 'print screen', dit doe je met de knoppen: 'Ctrl 'en tegelijkertijd moet je dan de knop 'Prtsc/SysRq' (rechts naast F12) indrukken. Daarna plak je de 'Print screen' (het 'kopietje van het scherm') in een Word document. Doe dit eerst van de bovenkant van de advertentie, scrol daarna naar beneden voor de onderkant op het scherm of een zoom van de foto en plak die dan op dezelfde manier in het Word bestand. Sla deze op. Zorg bij Marktplaats dat je in elk geval het advertentienummer en het nummer van de adverteerder in beeld hebt. (Of schrijf deze apart op). Zo kun je later als je product niet aankomt bij Marktplaats een klacht indienen. Bij E-bay hebben ze ook een speciale geschillencommissie.

Kijk op deze sites voor meer informatie over online kopen:

www.webwinkelwijzer.nl/

www.kieskeurig.nl/kopen_op_het_internet

www.thuiswinkel.org/cms/showpage.aspx (een keurmerk voor thuiswinkels)

Zoek je een speciaal voorwerp en heb je geen zin om alle sites afzonderlijk te gaan bezoeken, typ dan je zoekterm in op de site http://www.advertentiezoeker.nl/  of http://www.veilingkijker.nl/ Deze site gaat dan voor jou op alle websites zoals Marktplaats, Marktplaza en Speurders zoeken en dan krijg je op 1 pagina alle resultaten. (Indien er veel resultaten zijn dan moet je wel even verder bladeren op de eigenlijke website.) Nieuwe voorwerpen en aanbiedingen (uit folders) kun je vinden op de site www.voordeelmuis.nl

Verzending

Vraag ook of de verkoper bij het verzenden van het pakket of ze niet gewoon 6,75 aan postzegels erop willen plakken, maar een pakketzegel willen kopen op het postkantoor. Verzoek of hij of zij de trackingcode (streepjescode) van de TNT wil doorgeven zodra het pakket op het postkantoor is afgegeven. Hiermee kun je dan later online via TrackandTrace de route volgen die jouw pakketje aflegt.

Verzoek bij breekbare voorwerpen toch nog eens extra of ze het goed in willen pakken, alleen een paar kranten en dan los in de doos gaat niet altijd goed. De voorwerpen moeten niet kunnen verschuiven in de doos en er moet met een dikke stift op de doos 'breekbaar' worden gezet. Dan hoop je dat ze er niet te ruw mee omgaan. Niet alle verkopers zijn ervaren in het versturen van goederen. Stuur ze bijv. deze link: http://www.tntpost.nl/voorthuis/pakketten/verpakken2.aspx

Online verkopen als hobbyist

http://www.marktplaats.nl/ Ik plaats de advertentie meestal in het weekend aan het begin van de avond omdat voor mijn gevoel dan de meeste mensen gaan zoeken. Door de populariteit staat je advertentie binnen de kortste keren op de 10e pagina of verder. Ik hoop dan maar dat men mijn advertentie kan vinden op de zoekwoorden. De belangrijkste kenmerken zet ik in de titel maar herhaal ik daarom ook nog eens in de advertentie zelf. Het is jammer dat zij niet meer de mogelijkheid bieden om een zgn. 'gecontroleerde verkoper' te worden zonder dat je gebruik maakt van de Paypal optie. Daar moet je nl. provisie over betalen als je producten verkoopt. De laatste tijd is het aanbod erg groot en daardoor krijg je minder kijkers....

Daarom plaats ik graag een gratis advertentie op http://www.marktplaza.nl/ (die kun je dan ook voor Duitsland en Belgie instellen). Daar kun je bij 10 advertenties al een gratis webwinkel aanmaken, zie mijn webwinkel: www.brocantaria.marktplaza.nl . Nog niet iedereen kent deze site, dus de bezoekersaantallen zijn lager, dus je moet een iets langere adem hebben. Er staan echter veel verzamelaars en aanbieders van brocante op, dus voor die liefhebbers is het een erg interessante site. Marktplaza maakt ook gebruik van de feedback mogelijkheid, dus dat is voor zowel kopers als verkopers erg prettig.

Op http://www.e-bay.nl/ heb ik nog maar 2 x een product aangeboden omdat je daar provisie moet gaan betalen. Je kunt ervoor kiezen om je product alleen in Nederland aan te bieden of ook in het buitenland. Let er goed op dat je een minimum verkoopbedrag invult waarvoor je het product wilt gaan verkopen. Men kan er nl. al bieden vanaf 1,- en als er dan niet hoger geboden wordt.... (Je moet ook minimaal 3 goede feedback hebben als koper voordat je kunt gaan verkopen volgens mij.)

http://www.come2me.nl/ wordt ook veel gebruikt door aanbieders van Brocante, hier heb ik zelf geen ervaring mee. Nadeel is wel dat veel verkopers alle advertenties onder elkaar zetten, dus dan blijf je maar scrollen, maar dat kan ook liggen aan de onervarenheid van de verkoper zelf...

Wat ook een gebruiksvriendelijke site is: http://www.mijnwebwinkel.nl/, erg eenvoudig om aan te maken. In de gratis versie komen ook de producten onder elkaar, maar je kunt wel zelf categorieën aanmaken. De site wordt alleen niet zo goed gevonden als je zoekwoorden intypt op Google, zoals Sphinx, Regout enz. Bij Marktplaza lukt dat wel.

Voor de echte verzamelaar is er ook nog de veilingsite http://www.qoop.nl/, hier zoek ik wel eens naar voorwerpen, maar heb nog geen ervaringen met verkopen.

Sinds kort kun je ook op http://www.catawiki.nl/ een webwinkel openen. Die site is erg handig als naslagwerk omdat er veel brocante voorwerpen op staan.

Professionele webwinkel beginnen

Als je een echte professionele webwinkel wilt gaan beginnen, dan komt er wel wat meer bij te kijken. Check eerst of de domeinnaam nog vrij is, bijv. op www.mijndomein.nl of www.yourhosting.nl (je kunt na het registreren hier heel eenvoudig de domeinnaam doorlinken naar je webwinkel). Zoek naar een goede webhost of webwinkelaanbieder, dit is vaak inclusief de hosting, (hosting= is het beschikbaar stellen van 'ruimte' op de server (computer) en het verlenen van diensten storingen) en goede software (programma's om de verkoop gestroomlijnder te laten verkopen met bijv.online betaalmogelijkheid). Kijk of je webwinkel goed gevonden kan worden bij die aanbieders op de zoekmachines (mbv Google Adwords, Technorati tags, goede paginaopbouw van je site). Dan moet je je bedrijf inschrijven bij de Kamer van Koophandel www.kvk.nl. Open een zakelijke rekening. Denk dan ook goed na over de algemene voorwaarden (return policy, betalingsmogelijkheden, verzendopties e.d.). Hou wel rekening met administratieve zaken: bewaar nota's en facturen goed.

Belasting

Wanneer je af en toe een paar privé voorwerpen verkoopt dan hoef je daarvoor geen inkomstenbelasting voor te betalen, ook zolang het in de hobbymatige sfeer blijft. Als de inkomsten wat hoger worden dan kun je die bedragen ook opgeven bij de belasting onder 'overige inkomsten' bij de inkomstenbelasting.

Maar als je regelmatig vele voorwerpen inkoopt en weer verkoopt en je hogere inkomsten hebt moet je met je KvK nummer bij de belastingdienst vragen om een BTW nummer. Bovendien hoor je bij de gemeente te informeren naar het bestemmingsplan van jouw woonadres van waaruit je de voorwerpen verkoopt. Of de gemeente een webwinkel toestaat verschilt per gemeente. Het maakt ook uit of men de artikelen bij je thuis kan komen ophalen of dat je ze zelf alleen maar per post verstuurd.

Zie voor meer informatie:
www.ondernemeneninternet.nl/webwinkel-beginnen.html

www.eigenwebwinkelbeginnen.nl/

www.webwinkel-beginnen.nl/

www.karelgeenen.nl/19/webwinkel-beginnen-de-valkuilen/

1 opmerking:

Dank voor je berichtje! Ik zal, indien gewenst, op korte termijn reageren.

Groetjes Brocantaria