dinsdag 11 oktober 2011

Mijn bijzondere rommelmarkt vondst!

Fotoreproducties van schilderijen van bekende schilders

Begin 2011 heb ik op de rommelmarkt in Groningen een paar oude foto’s van schilderijen in zwart/wit liggen gekocht. Er lag nog een stapel foto's bij in bruine mapjes (met allerlei aanvullende info over de foto's) die ik zelf minder mooi vond (uit de Gouden Eeuw). Toen ik thuis was zocht ik direct op internet naar de stempels van de losse foto's: P.A. Scheen en fotograaf Dingjan. Toen zag ik dat de P.A. Scheen een kunstlexicon had gemaakt met o.a. de foto's die ik in mijn bezit had. Aan het eind van de dag ben ik nog teruggereden en heb de andere foto’s in de bruine mapjes toch ook maar gekocht, het leek mij niet goed dat deze verzameling verder versnipperd zou raken. Het was wel mijn ‘duurste’ aanschaf op een rommelmarkt tot nu toe…., dus ik hoopte maar dat het geen miskoop of gekopieerde rommel zou zijn.

Daarop heb ik ‘gegoogled’ op Scheen en heb ik zijn zoon gevonden. Ik heb hem gewoon een paar scans gemaild en hem gevraagd of deze foto’s van zijn vader zouden kunnen zijn. Hij was zo vriendelijk om te reageren en bevestigde dat die foto's en het handschrift van zijn vader waren. Het handschrift is van mijn vader, de stempels zijn van de kunsthandel, Dingjan was de fotograaf van mijn vader.  Deze werken zijn dus eigendom van de kunsthandel geweest. Eerste 2 cijfers geven het jaar aan.”  Volgens hem zouden eigenlijk alle foto's van het Lexicon al aanwezig moeten zijn in het archief van Het Rijksbureau voor Kunsthistorische Documentatie .  Daarom is hij deze zomer zelfs naar het Rijksbureau voor Kunsthistorische Documentatie gegaan en heeft hij dit voor mij gecontroleerd. De foto's van zijn vader waren allemaal al aanwezig in het archief, dus die van mij zijn wel origineel en authentiek, maar het zijn dubbele exemplaren. Dus deze heb ik gewoon nog in mijn bezit (voor een echte verzamelaar evt. te koop). Dit is wat hij mailde:

Het gaat om de volgende reproducties in het lexicon:
W. Maris                                          64802                   1969/1970 II       afb. 325
P.L.F. Kluyver                                 5799                      1981                      afb. 197
H.vd. Sande Bakhuyzen               591743                  1969/70 I             afb. 87
P.J.C. Gabriel                                 58790                    1981                      afb. 473
H.E. Rademaker                            51350                    1969/70 II           afb. 147
A.H. Bakker Korff                         64741                     1981                      afb. 170
W.B. Tholen                                   64785                    1969/70 II           afb. 348
J.H.B. Koekkoek                           631383                  1969/70 I             afb. 326
B.C. Koekkoek                               67487                    1969/70 I             afb. 110
W. Roelofs                                      591750                  1969/70 II           afb. 267
1969/70 verwijst naar Lexicon Beeldende Kunstenaars 1750-1950, respectievelijk deel I en II
1981 verwijst naar Lexicon Nederlandse Beeldende Kunstenaars 1750-1880 .
Vanwege de copyrights kan ik deze foto’s (nog) niet op de site zetten (wil nog toestemming vragen aan de zoon van de fotograaf).

Het Rijksbureau voor Kunsthistorische Documentatie (RKD) had inderdaad wel interesse in de andere verzameling foto's in de bruine mapjes. Want op een van de foto's (mapje 43) staat achterop een tekst van 22 Mei 1930 van de  heer G. Gratema, voormalige directeur van het Frans Hals museum van 1912 tot 1941 (zie scan)! "De ondergetekende verklaart zeer nauwkeurig te hebben onderzocht dat het hier achter afgebeelde schilderij op paneel, Hoog 55 cm, breed 46 1/2 cm zijn handtekening voor een werk van Willem Cornelisz Duyster. getekend G. Gratema Dir. Frans Halsmuseum "

Voorin de map staat:
Wilhelm Cornelisz Duyster (1599 Amsterdam 1635). 'Een officier'. Paneel 49 x 40,5 cm ovaal. Vroeg. Coll.: Christie's Londen. Dr. van Hengel, Arnhem. Jhr. Dr.  J.L.A.A.M. Van Rijckevorsel, Hees bij Nijmegen.
De fotograaf van de reproductie is A. Frequin, tevens een bekende fotograaf van schilderijen uit Den Haag.

Herkomst gezocht
Verder zit er nog een foto bij van een schilderij van  P. Codde die ik vond op de site: http://www.herkomstgezocht.nl/nl/zoeken/index.html met nummer NK2785

Voorin de foto map nr. 39 staat getypt:
Pieter Jacobsz. Codde (1599 Amsterdam 1678). 'Krijgsgericht'. Paneel 35,5 x 44,5 c.m. Vroeg. Coll.: J. Porges, Parijs. Dr. van Hengel, Arnhem. D. Katz. Dieren. Jhr. Dr.  J.L.A.A.M. Van Rijckevorsel, Hees bij Nijmegen. Foto S59 


Het is natuurlijk geen onbekend Van Gogh schilderij, ik heb van het RKD gewoon mijn aankoopbedrag vergoed gekregen. Maar de foto’s zijn blijkbaar wel van historische waarde dus ik vind het wel leuk dat ik de foto’s gevonden heb en deze zijn opgenomen in de collectie van het RKD.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank voor je berichtje! Ik zal, indien gewenst, op korte termijn reageren.

Groetjes Brocantaria